SGS INTRON is onderdeel van SGS, wereldleider op het gebied van inspectie, controle, analyse en certificering. Het bedrijf houdt zich onder meer bezig met materiaalonderzoek, advies over en innovatie van bouwmaterialen en bouwprocessen. Én met het onderzoeken van bouwschades. “Een bouwschade heeft zelden maar één oorzaak, het is vaak een combinatie van factoren.”
Ron Leppers, directeur SGS INTRON: “Bij bouwschades voeren wij technisch onderzoek uit als onafhankelijke partij.” Zo was SGS INTRON onder meer betrokken bij het onderzoek aan verschillende bekende panden, zoals de balkons van Patio Sevilla in Maastricht (2003), de parkeergarage onder het Bos en Lommerplein (2006), de galerijen van de Antillenflat in Leeuwarden (2011), de parkeergarage in aanbouw bij Eindhoven Airport (2017) en het dak van het AZ-stadion (2019).
Doel van het schadeonderzoek is onder meer het vaststellen van de oorzaak om zo herhaling te voorkomen of om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de schuldvraag. Leppers: “Wij beoordelen bijvoorbeeld de hoeveelheid aan gewapend staal in het beton en of er sprake is van wapeningscorrosie. Of de kwaliteit van het uitgevoerde laswerk of de coating. Maar eigenlijk is de oorzaak nooit één ding; het is altijd een samenspel van factoren. En vaak zien wij dat de schade is terug te voeren naar wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp.”
“Wij komen bouwschades tegen waarbij de afwijkingen zo groot zijn dat je eigenlijk vroegtijdig al weet dat je problemen kunt verwachten. Soms horen we ook achteraf dat er tijdens de bouwfase al signalen waren, zoals bijvoorbeeld plasvorming op verdiepingsvloeren of scheurvorming. Maar dat blijkt niet altijd een reden om vroegtijdig aan de bel te trekken.”
Voor nieuwbouw treedt naar verwachting op 1 juli 2022 de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen in werking. Deze wet voorziet in controles om te borgen dat nieuwbouw ook daadwerkelijk conform het ontwerp gebouwd wordt. Voor bestaande bouw is er nog geen kwaliteitsborgingssysteem en SGS maakt zich met andere partijen sterk voor een periodieke keuring van onder meer CC3-gebouwen. “Van veel bestaande gebouwen weten we te weinig. De eigenaren zijn verantwoordelijk voor het onderhoud en het controleren op schades. Maar we kunnen niet verwachten dat zij in alle gevallen deskundig zijn. Daarom ben ik voorstander van een wettelijke regeling, zoals die nu al geldt voor zwembaden en galerijvloeren. Verplichte inspecties leiden hier wel degelijk tot verbetering.”
Hoe zo’n borgingssysteem voor bestaande bouw eruit moet zien? Leppers: “Op basis van een nulmeting kun je dan afspraken maken over welke onderdelen gekeurd moeten worden en hoe vaak. Risicogestuurd dus. Mijn pleidooi is: er zijn volop technieken beschikbaar om gebouwen te controleren. Maak hier gebruik van. Dan weet je precies wat de daadwerkelijke situatie is, kun je schade voorkomen en de veiligheid garanderen. Bedrijven hebben vaak niet alle deskundigheid in huis. Schakel dus externe specialisten in als dat nodig is. Dat doen wij ook, bijvoorbeeld constructeurs om de constructie na te rekenen.”