geobeton2-kopieren

Mobilis is de eerste civiele aannemer in Nederland die een onderdeel van een spooronderdoorgang in gewapende geopolymeerbeton bouwt.

01:54
11-05-2020

Meesterproef met geopolymeerbeton bij spoorwegonderdoorgang in Heiloo

Bij een in aanbouw zijnde spoorwegonderdoorgang in Heiloo zijn voor het eerst in West-Europa tussenwanden in gewapende geopolymeerbeton gerealiseerd. Eén van de grote voordelen van dit beton is dat de CO2-footprint aanmerkelijk lager is dan bij traditioneel cementbeton. Bij het project in Heiloo wordt een reductie van vijftig procent bereikt.

Mobilis is daarmee de eerste civiele aannemer in Nederland die een onderdeel van een spooronderdoorgang in gewapende geopolymeerbeton bouwt. “De tussenwand in Heiloo is onze eerste ‘meesterproef’, om de wereld te tonen dat Geo-beton™ gewoon prima maakbaar, prima transporteerbaar en prima verwerkbaar is tot wel 3 uur na fabricage bij een betonmortelcentrale”, stelt initiatiefnemer Herman van den Noort van Mobilis.

geobeton3-kopieren

Na een kleine aanpassing in de receptuur zijn nu zes secties, elk met een lengte van circa twintig meter, van de tussenwand gestort.

 

Volkomen gelijkwaardig

Het traditionele beton op basis van cement, zand, grind en water is verantwoordelijk voor ten minste 8 procent van alle door de mens wereldwijd veroorzaakte CO2-uitstoot. Die uitstoot komt vooral tot stand bij de productie van het bindmiddel cement, waarvoor veel energie voor de ovens nodig is. Van den Noort: “In geopolymeerbeton zit helemaal géén cement, maar een combinatie van cementvervangende minerale stoffen afkomstig uit bekende industriële reststoffen als hoogovenslak en vliegas en uit natuurlijke bronnen zoals biomassa-assen of sedimenten als rivierslib. Deze stoffen worden ‘alkalisch geactiveerd’ met behulp van stoffen als waterglas en natronloog.”

Het door Mobilis in samenwerking met Delta Concrete Consult ontwikkelde type geopolymeerbeton is volgens Van den Noort volkomen gelijkwaardig aan traditioneel beton. “We hoeven er géén primaire grondstoffen uit een ver buitenland bij in te zetten en het verhard beton blijft circulair inzetbaar en recyclebaar – en dat alles tegen vergelijkbare productie- en realisatiekosten.” Mobilis was met deze nieuwe betonsoort één van de drie finalisten van de TBI Innovatieprijs 2018.

Succesvolle praktijktesten

Mobilis heeft eerst succesvolle praktijktesten gehouden met het eigen Geo-beton™ in gewapende constructiedelen. Op eigen initiatief is het daarna voorgedragen voor overheidsprojecten en is er contact gezocht met Rijkswaterstaat en ProRail. Van den Noort: “Grote publieke opdrachtgevers als Rijkswaterstaat en ProRail zijn zeer geïnteresseerd in het initiatief van Mobilis. In Nederland zijn, na de ondertekening van het internationale Milieuakkoord in Parijs en het nationale Betonakkoord – dat ook door Mobilis is ondertekend – grote marktpartijen steeds nadrukkelijker op zoek naar duurzame alternatieven voor gangbare grondstoffen en producten.”

geobeton1-kopieren

Een onderdeel van de spooronderdoorgang wordt gebouwd met gewapend geopolymeerbeton

 

In oktober 2019 is in Heiloo voor de spooronderdoorgang in de Vennewatersweg een proefstort gedaan van een wand in gewapende Geo-beton™. Van den Noort: “Het gaat om een nieuw product en dat vraagt gewenning bij alle betrokkenen in alle fasen.” Na een kleine aanpassing in de receptuur zijn nu zes secties, elk met een lengte van circa twintig meter, van de tussenwand gestort. De tussenwand vormt bij dit tunnelproject een onderdeel met een verlaagd risicoprofiel, de secties zijn indien nodig in principe eenvoudig te vervangen. Dankzij de in twee secties aangebrachte sensoren kan de komende tien jaar worden gemonitord hoe het geopolymeerbeton zich gedraagt.

Gevalideerd product

Mobilis is inmiddels met diverse opdrachtgevers in gesprek over een project. Van den Noort: “De constructieve veiligheid van Geo-beton™ is geborgd; het gaat om een gevalideerd product. We gaan het nog volop verder ontwikkelen en testen, maar we willen nu onze schouders er onder zetten en de toepassing van geopolymeerbeton versnellen.”   

Tekst | Henk Geist Beeld | Mobilis

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners

naamloos-1-kopieren