Sinds 2012 biedt De Hoop Pekso een lichtgewicht verdiepingsvloer aan, bekend als de Airdeck-vloer. Deze innovatieve vloer biedt talrijke voordelen, waaronder zijn lichtgewichte aard en het gebruik van Airboxen, waardoor minder beton nodig is. Hierdoor is de Airdeck-vloer milieuvriendelijker in vergelijking met traditionele breedplaatvloeren.
Frits Simons, directeur van De Hoop Pekso, belicht de voordelen van de Airdeck-vloer en benadrukt de pluspunten van lichtgewicht tussenverdiepingen. “Het grootste voordeel is de gewichtsreductie, waardoor minder beton gebruikt kan worden en grotere overspanningen mogelijk zijn. En doordat er geen balken onder de vloeren geplaatst hoeven te worden, is meer flexibiliteit in de indeling mogelijk.” Hij legt uit dat Airdeck-vloeren voornamelijk worden gebruikt in utiliteitsgebouwen vanwege de kolomstructuur en de voorkeur voor balkvrije vloeren.
De Airdeck-vloer is een in twee richtingen gewapende breedplaatvloer met Airboxen gemaakt van gerecycled kunststof. De toevoeging van Airboxen maakt een betonbesparing tot 20-30% mogelijk en lichtere ondersteuningsconstructies en funderingen. Een ander cruciaal voordeel van Airdeck-vloeren is hun milieuvriendelijkheid in vergelijking met andere breedplaatvloeren. Simons benadrukt dat dit niet alleen het gewicht vermindert maar ook het materiaalgebruik minimaliseert, wat resulteert in een verminderde vraag naar schaarse en steeds duurdere grondstoffen.
Jan Versteegen, adviseur constructies en partner bij Pieters Bouwtechniek, benadrukt de geschiktheid van lichtgewicht verdiepingsvloeren voor grotere overspanningen. Naarmate de overspanning toeneemt, nemen ook de vloerdikte en het gewicht toe. Airdeck-vloeren verminderen dit nadeel echter door Airboxen te integreren. Dit resulteert in een dikkere vloer die sterkte en stijfheid behoudt, terwijl het totale gewicht gereduceerd wordt. Het holle ontwerp van de vloer vermindert de totale belasting, waardoor minder wapening nodig is in vergelijking met een massieve vloer van dezelfde dikte. “De opdrachtgever geeft een bepaalde veranderlijke vloerbelasting op in het Programma van Eisen en aan de hand daarvan berekenen wij de vloerdikte en de wapening. Voorwaarde is dat de opgegeven belasting gelijk of hoger is dan de in de Eurocode opgegeven minimale belastingen die bij een functie gelden. Ondanks dat er voor de Airdeck-vloer minder materiaal gebruikt wordt, kun je met een lichtere vloer dezelfde sterkte en stijfheid bereiken.”
De innovatieve Airdeck-vloer kenmerkt zich door een prefab onderschil van 6 tot 7 centimeter, met daarop de Airboxen. Deze unieke elementen, beschikbaar in vijf hoogtes, zijn stevig verankerd dankzij een precieze plaatsing in een 300×300 mm raster op de breedplaten, een proces verfijnd door exacte trilling op hoogte. “Robots faciliteren dit proces in onze fabriek, waarbij ze de Airboxen met ongekende precisie positioneren en integreren”, onthult Simons. De installatie van de vloer is eenvoudig doordat de elementen gelift kunnen worden aan de tralieliggers, waarna twee personen het op de tijdelijke onderstempeling kunnen plaatsen. Vervolgens wordt op de bouw de koppelwapening op de breedplaat- en bovenwapening geplaatst. Het wapeningsnet kan rechtstreeks op de Airboxen geïnstalleerd worden en het afstorten van de vloer gebeurt op de traditionele manier. Door deze manier van werken wordt beton, wapeningsstaal en tijd bespaard.
De ineenstorting van een lichtgewicht verdiepingsvloer in 2017 bij Eindhoven Airport wierp een onterechte schaduw over de reputatie van lichtgewicht vloeren. Echter, beide experts weerleggen deze perceptie. Versteegen merkt op: “Wij hebben veel van dit soort vloeren ontworpen en we hebben er ook naar aanleiding van onderzoeken na het ongeluk in Eindhoven nog niet één hoeven aan te passen of verstevigen. Naar aanleiding van het onderzoek zijn aanbevelingen opgesteld. De detaillering en rekenregels zijn na Eindhoven aangescherpt en wij hebben ons productieproces hierop aangepast.” Simons bevestigt dit en voegt toe: “We hebben robuuste randwapening toegepast en maken gebruik van ruwer, traditioneel beton, waarmee we volledig voldoen aan de verhoogde constructieve veiligheidsnormen.”
Lichtgewicht vloeren blijven prominent aanwezig in de sector, stelt Versteegen. “Wij nemen deze vloeren mee in de verschillende vloervarianten die wij beschouwen voor projecten. Bij utiliteitsbouwprojecten met een kolommenstructuur waar flexibiliteit in indeling wordt gevraagd, is dit vloertype zeer geschikt. Je moet natuurlijk wel zorgen dat de vloeren nauwkeurig gedetailleerd zijn en dat alle maatregelen zijn genomen om constructieve risico’s uit te bannen. Het zou zonde zijn om deze vloer niet te gebruiken. Het is een vlakke vloer waardoor je veel flexibiliteit in een gebouw kunt creëren. Ze zijn bovendien niet duurder dan andere breedplaatvloeren.” Simons deelt mee dat Airdeck-vloeren al over uitgestrekte oppervlakten in Nederland zijn geïmplementeerd. “Een recente projecthighlight was het Leiden Bio Science Park, waar de balkloze structuur bijzonder gewaardeerd werd door de klant.”
Neem dan rechtstreeks contact op met De Hoop Pekso.
Contact opnemen