Platform over beton en staal in de bouw
Scherp blijven op het gebied van veiligheid. Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje
Eén van de busjes heeft zonnepanelen op het dak, terwijl de andere vier bussen omvormers en een extra accu hebben.

Scherp blijven op het gebied van veiligheid. Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje

Ondanks de vele wetten, maatregelen, bewustwordingsprogramma’s en werkplannen gebeuren er nog steeds te veel ongevallen in de bouw. Van overheidswege wordt het beleid daarom alsmaar verder aangetrokken om dit in te dammen. Zo eisen per 1 januari van dit jaar grote overheidsopdrachtgevers als Rijksvastgoedbedrijf, ProRail, Rijkswaterstaat, BAM en Dura Vermeer dat opdrachtnemers meer werk maken van een nieuwe veiligheidscultuur. BSE Betonwerken bv heeft hier al vroeg op geanticipeerd en heeft op veel fronten de veiligheid op orde. “Dat geeft ons niet alleen een voorsprong, het is ook een groot voordeel voor de aannemers en opdrachtgevers waar wij voor werken.”

“Met onze Last Minute Risico Analyses die we elke dag bij elk project houden, zetten we alle veiligheidsaspecten nog even op scherp.”

BSE Betonwerken bv uit Ermelo heeft veilig en gezond werken al lange tijd hoog op de prioriteitenlijst staan. Medewerkers van het bedrijf, dat van prefab tot vloeren storten alle soorten betonwerken uitvoert, zijn dagelijks in de weer met zwaar materieel en met zware constructies. “En dus ligt een ongeluk al snel op de loer”, vertelt Gert van Dusschoten van BSE Betonwerken bv. “Wij willen dit met alle mogelijke middelen voorkomen, want we weten allemaal dat een ongeluk een enorme impact heeft op de betrokkenen en op het bedrijf. Daarom heeft veiligheid onze hoogste prioriteit.”

Toolbox

De standaard in veilig en gezond werken is VCA. Nicole Ruiter, mede-eigenaar van BSE Betonwerken bv: “In maart hebben we nog een geaccrediteerde Certificerende Instantie op bezoek gehad voor een grote externe audit. Dat was voor het VCA Bedrijfscertificaat. Daarnaast zijn er de kleine, jaarlijkse audits. Al onze voormannen, projectleiders en mensen op kantoor beschikken over een volledig persoonlijk VCA-certificaat. Dit is allemaal standaard, maar niet voldoende om de bewustwording van veiligheid op een hoog genoeg peil te krijgen. Daarom houden we om de maand ook toolbox-meetings, waarin we incidenten en bijna-ongelukken, als die al optreden, bespreken. Bij BSE doen we dat niet op papier, we tonen zaken aan de hand van filmpjes want dat communiceert beter. De video’s worden na de bijeenkomst per mail nagestuurd zodat medewerkers er thuis nog eens naar kunnen kijken. Is er een incident of bijna-ongeluk, dan maken we daar meteen een toolbox van. Voor het registreren van (bijna) incidenten gebruiken we VCA-formulieren die tijdens de audits ook meegenomen worden. De feedback communiceren we dan weer naar onze mensen.”

Gedrag

De kans van een ongeluk is altijd aanwezig, erkent Van Dusschoten. “Maar je kunt de kans op ongelukken wel minimaliseren. En dan gaat het vooral om bewustwording kweken, want de meeste ongelukken hebben kleine oorzaken. Dan moet je denken aan dingen als rommel achterlaten op een trap, gereedschap laten slingeren of even een keer beton boren zonder stofafzuiging, oordoppen of bril. Het heeft allemaal te maken met gedrag en met onachtzaamheid. Ze doen het niet met opzet. Daarom zijn onze Last Minute Risico Analyses, die we elke dag bij elk project houden, zo belangrijk. Daarmee zetten we alle veiligheidsaspecten nog even op scherp. Die staan geplakt op elke keet en liggen in elke bus, desnoods in diverse andere talen. Want ook voor onze buitenlandse werknemers willen we de boodschap goed laten landen.”

BSE Betonwerken bv heeft ook een Safety Culture Ladder SCL Light certificaat. Logisch, want zonder deze veiligheidsladder nemen de grote aannemers je niet meer aan.

Ambassadeurs en leerlingen

Een complicerende factor is dat het betonbedrijf, net als veel ondernemingen in de bouw, veelal te maken heeft met inhuur van personeel. Ruiter: “Dat blijft lastig, maar veiligheid geldt voor iedereen. Daarom zijn al onze instructies en toolboxen in meerdere talen. Onze eigen mensen fungeren op het gebied van veiligheid als ambassadeur om die bewustwording zo ver mogelijk te krijgen. Dat doen we altijd in goede samenspraak met de hoofdaannemer. Zo proberen we professioneel te opereren en onze opdrachtgevers zoveel mogelijk te ontzorgen. Dat doen we evengoed met het feit dat we al twee jaar alleen FSC-gecertificeerd hout gebruiken voor bekisting en bouwhout. Dat betekent dat de aannemer en de opdrachtgever dit certificaat kunnen opnemen in bijvoorbeeld een BREEAM-berekening. Milieu wordt steeds belangrijker, dus we doen wat we kunnen. Zo heeft één van onze busjes zonnepanelen op het dak. terwijl de andere vier bussen omvormers en een extra accu hebben. Als erkend leerbedrijf geven we ons beleid op het gebied van veiligheid en duurzaamheid door aan de leerlingen die op onze projecten meedraaien. Je kunt daar niet vroeg genoeg mee beginnen.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details