De gevel van het cross-dock van DSV bestaat uit metalen sandwichpanelen, ontworpen volgens de huisstijl van de transportfirma.

01:48
14-11-2019

SPECIAL | Futuristisch ogende gevel als technisch hoogstandje Nieuw distributiecentrum voor DSV Logistics op industriezone LAR-Zuid nabij Franse grens

De specialist in prefab beton stond in voor de volledige betonnen structuur, de metalen sandwichpanelen, het dak, de vloeren en ook het aluminium schrijnwerk. Begin oktober 2018 werd de eerste steen gelegd en begin juni 2019 werden de gebouwen in gebruik genomen.

Het distributiecentrum van DSV op LAR-Noord was totaal verouderd en er was geen ruimte voor uitbreiding. Daarom nam de divisie ‘Road’ van de transport- en logistiekgroep op 3 juni een nieuwe, ruimere site op industriezone LAR-Zuid in Rekkem in gebruik. DSV koos voor LAR-Zuid omwille van de uitstekende ligging met uitvalswegen naar Vlaanderen, Wallonië én Frankrijk. “Het project omvat een cross-dock van 6.000 m² en een nieuwbouwkantoor van 1.500 m². In dit magazijn worden inkomende goederen niet opgeslagen, maar meteen weer klaargezet voor verdeling naar de afnemers”, zegt Bert Loyson, projectleider bij Valcke Prefab Beton. “Projectontwikkelaar Global Estate Group legt op de site ook een groen- en waterbuffer van 40.000 m² aan en bouwt een geluidsberm van 8 m hoog over een afstand van 1 km.”

Moderne en professionele bouwpartner

Valcke Prefab Beton is de ideale partner voor de realisatie van dergelijke gebouwen. De firma werd opgericht in 1930, toen Charles Valcke een werkplaats voor het vervaardigen van kleine betonproducten opstartte. Al snel kwam de vraag vanuit de landbouw om loodsen in prefab beton te bouwen en zo werd Valcke Prefab Beton één van de pioniers op het vlak van prefab bouw in België. Vanaf de jaren ’50 focuste de firma zich ook op de industrie en sinds 1960 levert Valcke Prefab Beton ook stortklaar beton vanuit een eigen volautomatische betoncentrale. “Vandaag hebben we een sterke reputatie als moderne en professionele bouwpartner voor heel wat sectoren, waaronder de logistiek. Referentieprojecten zijn onder meer de gebouwen van Van Mieghem Logistics (Tubeke), DHL (Roeselare), Transport Wybo (Poperinge) en ’t Belfort (Puurs), waarmee we zelfs genomineerd waren voor een award. Daarom werden we door Global Estate Group geselecteerd als hoofdaannemer voor de ruwbouw van dit project. We stonden in voor de betonstructuur, de metalen sandwichpanelen, het dak, de vloer en het aluminium schrijnwerk”, licht Loyson toe. “De hal is een compleet open ruimte met naadarme betonvloeren, enkel onderbroken door slechts zes betonnen kolommen in de loods. De structuur werd uitgevoerd met spanbetonbalken en de gevel bestaat uit betonnen plinten met daarop metalen sandwichpanelen, ontworpen volgens de huisstijl van DSV. Aan de buitenkant werden op een vrij specifieke manier voorzetdokken met poorten geïntegreerd. Dit magazijn is voorzien van 25 los- en laadkaaien aan beide zijden en in een mezzanine op de eerste verdieping zijn de kantoren ondergebracht.”

Binnenin creëerde Valcke een compleet open structuur met naadarme betonvloeren, enkel onderbroken door zes betonnen kolommen in de loods. De structuur werd uitgevoerd in spanbetonbalken.

Strakke planning

Valcke Prefab Beton realiseerde ook een nieuwbouwkantoor met twee bouwlagen en een opvallende gevel, opgebouwd uit panelen in een lichtgrijze tint met reliëf, geheel volgens de huisstijl van de transportfirma. “De grootste uitdaging was de strakke planning. Begin oktober werd de eerste steen gelegd en eind februari moest de ruwbouw van beide gebouwen afgesloten zijn”, sluit Loyson af. “Door onze schaalgrootte konden we perfect inspelen op de just-in-time-methode van de projectontwikkelaar voor de productie van elementen, de montage en bijkomende aannemingswerken. Ook de goede samenwerking en communicatie met alle aannemers was belangrijk.”    

Tekst: Johan Debaere
Beeld: Valcke Prefab Beton

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees meer over: DSV , Prefabbeton , Rekkem

beton en staalbouw partners