Platform over beton en staal in de bouw
Nieuws

Tweede Maasvlakte: 17 km CER-baan de keuze voor beton is weloverwogen

Als alles volgens plan verloopt, zal begin 2022 op de Tweede Maasvlakte het eerste onbemande containertransport plaatsvinden over de CER-baan.

Betonhuis 3 kopiëren
Slipformpavers kunnen per dag zo’n 250 meter betonnen toplaag aanleggen.

5 februari 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

CER staat voor Container Exchange Route, de baan is een ononderbroken verbinding tussen de belangrijkste containerbedrijven en -faciliteiten op de Maasvlakte. Het 17 kilometer lange gedigitaliseerde stuk haveninfrastructuur levert een belangrijke efficiencyverbetering en kostenbesparing op voor deze grootste containercluster van Europa. De CER-baan wordt in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam gebouwd door de Combinatie CER, die bestaat uit KWS en Van Hattum en Blankevoort.

Mathieu de Ruiter: “De CER-baan verbindt straks alle terminals, containerdepots, distributiecentra en douanefaciliteiten via een naadloos doorlopend traject.”

Mathieu de Ruiter, Manager Techniek CER en TWT (Theemswegtracé) voor Havenbedrijf Rotterdam, omschrijft de CER-baan als een systeem waar de baan onderdeel van is. “Het verbindt straks alle terminals, containerdepots, distributiecentra en douanefaciliteiten via een naadloos doorlopend traject waar een positiebepalingssysteem de onbemande voertuigen gaat aansturen. Dit systeem verkeert nu in de testfase. Datzelfde geldt voor het planningssysteem, dat onder andere met een containerherkenningssysteem moet zorgen dat de containers op het juiste moment op de juiste plek aankomen.”

Aslasten

Je zou veel elektronica in de baan verwachten, maar dat is niet het geval. Het is daarmee een ‘gewone’ betonbaan geworden. De Ruiter: “Toen we aan het begin van het ontwikkeltraject zaten, wisten we nog niet welk voertuigtype er zou gaan rijden. Dat konden AGV’s zijn, automatische voertuigen die op terminals rijden, of Multi Trailer Systems, trailers waar tien containers op kunnen, maar ook gewone onbemande vrachtwagens. We hebben besloten het ontwerp zo te dimensioneren dat alle voertuigen erop zouden kunnen rijden en dat de baan 80 jaar alle aslasten zou kunnen dragen met een hoge beschikbaarheid. Voor dat laatste eisten wij een beschikbaarheid van 99%. Uitgangspunt was namelijk een commerciële exploitatie die 24/7 doorgaat. Om de zoveel jaren een nieuwe asfaltlaag, was dus geen optie.”

Dikke betonbaan

Zo kwam er een 17 kilometer lange en tien meter brede naadloze weg uit van beton. De Ruiter: “Het hele pakket is maar liefst 90 centimeter dik en is koud op het Maasvlaktezand aangelegd. De fundering bestaat uit een laag van ongeveer zestig centimeter schraal beton, een stug mengsel van cement, zand en gerecycled betonpuin. Met een laagje asfalt wordt deze grove funderingslaag geëgaliseerd en geschikt gemaakt voor de toplaag, een 26 centimeter dikke betonlaag die doorlopend gewapend is. De wapening in deze toplaag is eenvoudig en maakt betonstorten goed te doen.” Uitvoerende in deze is BKB Infra, die voor de aanleg grote slipformpavers gebruikt. Per dag kan men zo’n 250 meter aanleggen, wat goed is voor 650 kuub beton storten.

Failsafe

Het eindresultaat is een onderhoudsarme weg die geschikt is om de 50 ton asdruk van een AGV te dragen. Overigens zal bij de start van de exploitatie niet gestart worden met AGV’s maar met een Automatische Truck. Het is voor het eerst dat op deze schaal doorgaand gewapend betonverharding wordt toegepast. “Maar de keuze voor beton is weloverwogen”, vervolgt De Ruiter. “Het systeem verdraagt geen buitengebruikstelling, ook niet voor een paar uur asfalt repareren. Ook de elektronica van het systeem wordt failsafe ontworpen en uitgevoerd. Het traject kent een aantal kruisingen met wegen en spoorlijnen en de onbemande voertuigen krijgen daar signalen dat ze op tijd moeten vertragen. We moeten er vanuit gaan dat ze geen verkeerslichten kunnen lezen en dus moet de verkeersregelinstallatie ondersteund worden met apparatuur die de voertuigen informeert over de status van de verkeerslichten, zodat de voertuigen op tijd kunnen stoppen. Bij falen moet het systeem nog steeds veilig zijn. Dus geen signaal betekent: stoppen. De operator in de verkeerscentrale krijgt daarvan een melding en kan ingrijpen.”   


Betonhuis

Betonhuis is de branchevereniging van de cement- en betonindustrie. Deze industrie is de grootste toeleverancier voor de bouw. Door kennis te delen, speelt Betonhuis in op actuele zaken zoals circulair bouwen, klimaatadaptatie en duurzaam bouwen.
Meer weten? Betonhuis.nl 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • GWW

    Grond / Weg / Waterbouw

    Platform over civiele techniek & infrastructuur

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details