Platform over beton en staal in de bouw
Vier hijsbegeleiders voor Sluishuis Amsterdam
Een hijsbegeleider aan het werk.

Vier hijsbegeleiders voor Sluishuis Amsterdam

“Wij werden bij Sluishuis uitgenodigd om de last te begeleiden door onze hijsbegeleiders in te zetten”, vertelt Vincent Heppe, eigenaar van Heppe Verticaal Transport. “Momenteel zijn er vier van onze mensen aan het werk.” Heppe faciliteert in volledig gecertificeerde hijsbegeleiders, die naast de bouw ook werken in de petrochemie en industrie.

Het bedrijf heeft daarnaast ook kraanmachinisten in dienst. Een rigger of hijsbegeleider dient als oren en ogen van de kraanmachinist. Die kan vanuit zijn hoge positie immers niet alles op de vloer even goed zien. De rigger maakt de kettingen vast aan de te verplaatsen last. Vervolgens is er communicatie met een andere rigger, die zich op de verdieping bevindt waar de last naartoe moet. Hij begeleidt de machinist bij het secuur plaatsen van de last. Het gaat dan om verschillende lasten, zoals beton, betonstaal, balkons, wanden en vloeren: alles voor ruwbouw.

De hijsbegeleiders werken vaak op grote hoogte.

Sluishuis is een bijzonder bouwwerk, dat deels over het water heen wordt gebouwd. Je kunt er straks met een bootje onderdoor varen. Er werken veel onderaannemers samen. Heppe: “Omdat we met veel verschillende partijen samenwerken, moesten we in het begin even aan elkaar wennen. Maar sinds die inwerkperiode verloopt de samenwerking soepel. We zijn zelfs alweer uitgenodigd voor een vervolgproject in Amsterdam.” 

Voor Heppe Verticaal Transport ging project Sluishuis in december 2019 van start. Heppe: “Toen stonden er nog maar twee torenkranen en werd er nog gewerkt aan de kelder. Toen er een derde kraan bij kwam, waren we in maart 2020 vol operationeel met drie man. Begin 2021 is dit uitgebreid naar vier. Het pand is inmiddels zo hoog, dat er één medewerker op de begane grond blijft, terwijl de drie anderen zich op verschillende verdiepingen bevinden. Je loopt nu eenmaal niet zomaar even op en neer. Naar verwachting zijn wij eind van het jaar klaar, dan staat de volledige ruwbouw.” Heppe is trots op zijn bijdrage aan het project. “Het blijft een bijzonder project, zeker omdat je er onderdoor kunt varen.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details