Platform over beton en staal in de bouw
amsterdam van der valk hotel | Een project van uitersten

amsterdam van der valk hotel | Een project van uitersten

In de uiterste oostkant van de Amsterdamse Zuidas heeft Van der Valk een driehoekige kavel ‘gevonden’ die volledig wordt bebouwd. De hotelketen heeft Pleijsier Bouw gecontracteerd als hoofdaannemer. Het casco bestaat uit een deel in het werk gestort beton en een deel prefab beton met een zichtbare ‘knip’ op de zevende verdieping. Een project van uitersten met een voor Nederlandse begrippen innovatieve voorspanningsmethodiek.

Eind november 2017 ging de eerste paal de grond in, blikt projectcoördinator Mark Moerdijk van Pleijsier Bouw terug. “We zijn verantwoordelijk vanaf het grondwerk tot en met de oplevering van het dertien verdiepingen tellende casco (55 meter hoog met dakrand). Of beter gezegd: ‘casco plus’, want ook de binnenwanden, de dekvloeren, het stucwerk en het tegelwerk in de hotelkamers vallen binnen onze scope. Nadat de palen waren geboord, konden we begin 2018 starten met het betonwerk. De eerste zeven lagen van het hotel zijn in het werk gestort en de zeven lagen van het beddenhuis (234 kamers) daarboven zijn in prefab uitgevoerd.”

Transitievloer

Pleijsier Bouw is van begin 2018 tot en met februari 2019 bezig geweest met de eerste zeven lagen, terwijl het prefab deel in slechts vier maanden werd gerealiseerd. “Het staat totaal niet in verhouding, maar is inherent aan het ontwerp”, schetst Moerdijk. “De ontvangst- en expeditieruimtes bevinden zich op de begane grond. Daarboven bevindt zich de parkeergarage over vier lagen met her en der wat technische ruimtes. De kernen zijn allemaal in het werk gestort en uitgevoerd als zichtwerk beton, net zoals een aantal prefab kolommen. De parkeergarage is volledig open en wordt in tegenstelling tot de begane grond niet voorzien van een vliesgevel. Boven de parkeergarage bevinden zich twee commerciële lagen met onder meer een restaurant op de vijfde verdieping en het congrescentrum met vergaderruimtes op verdieping zes. De vloer van de zevende verdieping vormt de zogenaamde transitievloer, waarop het beddenhuis van zeven lagen aan prefab elementen steunt. De transitievloer is maar liefst 90 centimeter dik en geconstrueerd als een tafelconstructie die alle krachten van het beddenhuis overdraagt op de onderliggende kernen en kolommen.”

Innovatieve voorspanning.

Voorspanning

De eerste zeven lagen van het nieuwe hotel zijn voorzien van een innovatieve voorspanning. Moerdijk: “Onze onderaannemer Van Muijen Beton heeft de voorspanning uitbesteed aan Interspan, een partij uit Engeland met een geheel eigen methodiek. De voorspanstrengen bevinden zich niet los in een tube, maar worden afgegoten met een mortel. Mocht je een streng doorboren, dan blijft de stabiliteit gegarandeerd. Het aangehechte systeem is redelijk innovatief en niet gebruikelijk in Nederland. Het betekent ook dat er door toepassen van de aangehechte strengen veel minder additionele wapening toegepast hoeft te worden. De parkeerlagen zijn bijvoorbeeld alleen voorzien van voorstrengen en een krimpnet aan de onderzijde van de vloer, dus geen additionele wapening. Niet heel gebruikelijk natuurlijk. Zeker zo spectaculair was het op spanning brengen van de vloer na het storten. De strengen werden de dag na de eerste stort al geleidelijk op spanning gebracht om na twee weken de volle 100% te bereiken, waarbij de strengen tot wel 25 centimeter werden opgerekt.”

Het nieuwe hotel is volgens Moerdijk volledig 3D in BIM ontworpen. “Behalve technisch is het ook esthetisch een verre van alledaags object, met zijn unieke vormgeving. De officiële opening vindt plaats in mei 2020.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details