Platform over beton en staal in de bouw
Verbreden Schipholbrug: Precisieboren en verlijmen tussen parabolische spanwapening
De Schipholbrug wordt verbreed, met wel 7 meter aan de ene zijde en 12 meter aan de andere zijde.

Verbreden Schipholbrug: Precisieboren en verlijmen tussen parabolische spanwapening

In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt bouwconsortium VeenIX de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. In het tracé bevinden zich diverse kunstwerken, waaronder de Schipholbrug die aan weerszijden wordt verbreed. Om de nieuwe delen te verankeren aan het bestaande kunstwerk worden tot wel 180 centimeter diepe ankers geboord in de bestaande constructie, rakelings langs de parabolische spanwapening. VeenIX vertrouwt daarbij op het unieke nieuw ontwikkelde concept van Interboor Midsland en TerraCarta.

Interboor Midsland en TerraCarta hebben vanuit het verleden dusdanig veel ervaring met scannen en boren én konden als enige partij de garantie geven dat ze geen voorspanstreng zouden raken.

De A9 wordt over een lengte van 11 kilometer verbreed van 2×3 naar 2×4 rijstroken plus een wisselbaan. “Aan de oostzijde wordt een aantal kunstwerken verbreed en nieuw gebouwd, in het middendeel wordt de weg verdiept aangelegd door het stadshart van Amstelveen en aan de westkant worden nog eens twee kunstwerken aangepakt, waarvan de Schipholbrug verreweg de meest uitdagende is”, zegt Tewis van den Brink, projectcoördinator namens VeenIX. “De Schipholbrug bestaat uit twee bruggen met elk een stalen val over de Ringvaart. Het bestaande kunstwerk blijft behouden en wordt verbreed, met wel 7 meter aan de ene zijde en 12 meter aan de andere zijde.” Tot zover de theorie.

Het is bij een recht kunstwerk al een hele kunst om binnen de bepekte toleranties te moeten boren, laten staan bij de Schipholbrug die in een verkanting én in een straal ligt.

Boren met garantie

De Schipholbrug is een voorgespannen brug. Om de nieuwe delen constructief met het bestaande kunstwerk te verbinden, is wapening nodig. Er worden daartoe vele duizenden stekken ingeboord en verlijmd. “De stekken zijn echter dusdanig lang, dat ze in de voorspanzone komen van de bestaande brug”, legt Van den Brink uit. “En als je iets niet wilt, dan is dat wel het doorboren van de parabolische spanwapening. Immers hebben we dan geen brug meer. We hebben wel tekeningen van de voorspanwapening in de brug, maar om te voorkomen dat het in de praktijk toch iets anders ligt dan oorspronkelijk gepland, was het noodzakelijk om de hele brug te scannen. We zijn vervolgens in de markt op zoek gegaan naar een partij die voor ons de wapening exact in kaart kon brengen én tevens de stekken kon boren. Zo zijn we uitgekomen bij Interboor Midsland en TerraCarta. Zij hebben vanuit het verleden dusdanig veel ervaring met scannen en boren én konden als enige partij de garantie geven dat ze geen voorspanstreng zouden raken. Alle andere partijen durfden dat risico niet naar zichzelf toe te trekken.”

De potentie voor het versterken van de constructieve veiligheid van kunstwerken en objecten is enorm. Ook in het buitenland.

Team van scan- en boorspecialisten

Het opsporen van de spanwapening en het boren van de ankers lijkt een fluitje van een cent, maar dat is het allerminst, verzekert Onno Dikkerboom van Interboor Midsland. “Het is een geavanceerd concept dat we in de afgelopen vijf jaar steeds verder hebben doorontwikkeld en dat uniek is in de wereld, menen wij. Met behulp van onze doorontwikkelde methode kijken we dwars door het beton. Via onze werkwijze kunnen we de fijnmazige wapening en obstakels op detailniveau opsporen en in dit geval de hoofdwapening mooi in beeld krijgen. En zo maken we aan de hand van een 3D-draadmodel visueel wat er in de brug gebeurt.”

Het 3D-draadmodel dat TerraCarta en Interboor Midsland aanleveren, wordt in overleg met de constructeur over de nieuw te zetten boringen gelegd voor een clashdetectie. In het ‘veld’ werkt een team van scan- en boorspecialisten met elkaar samen om de ankers met grote accuratesse in het kunstwerk te boren en te verlijmen, rakelings langs de bestaande wapening. “En dat boren luistert heel nauw”, weet Mark Baar, voorman van Interboor Midsland. “We hadden slechts enkele centimeters marge met boren. Zit je aan de voorkant al 1 graad ernaast, dan heb je op 180 centimeter diepte echt wel een probleem.” 

Inmiddels zijn de bijna 4.500 stekken met diamant geboord en verlijmd.

Diepe buiging

Inmiddels zijn de bijna 4.500 stekken met diamant geboord en verlijmd. “Het proces is goed verlopen, er is geen voorspanstreng geraakt”, zegt Baar, die met recht trots is op het behaalde resultaat. “Het was flink aanpoten, we hebben veel in de nachtelijke uren gewerkt, ook nog eens door weer en wind.” Ook Van den Brink kijkt tevreden terug en zegt: “Het is bij een recht kunstwerk al een hele kunst om binnen de bepekte toleranties te moeten boren, laten staan bij de Schipholbrug die in een verkanting én in een straal ligt. Echt knap wat hier gepresteerd is.” Dikkerboom tot besluit: “Een diepe buiging voor Mark en onze mannen buiten, die de vele kilometers aan stekken onder grote tijdnood nauwkeurig, compleet en op tijd volgens de voorschriften BRL 0509 hebben ingeboord en verlijmd.” Dikkerboom voorziet een gigantisch potentieel voor deze nieuwe techniek in de infrastructuur. “De potentie voor het versterken van de constructieve veiligheid van kunstwerken en objecten is enorm. Ook in het buitenland, waar een ingestorte brug of viaduct helaas regelmatig het nieuws haalt. Dankzij onze 360 graden benaderingsmethodiek en de precisieboortechniek plus wat aanvullende ontwikkelingen (het geheim van de smid, red.) durven wij met bijna 100% zekerheid de garantie te geven dat we de bestaande wapening niet raken.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details