Platform over beton en staal in de bouw
Bruggen verzetten in Duitsland
De nieuwe brug wordt via een dubbele SPMT met Modular Support System naar de boxvijzelconstructie op het ponton getrokken.

Bruggen verzetten in Duitsland

Specialist groot materieel innoveert in zwaar transport 

Ruim een maand hadden de medewerkers van Wagenborg Nedlift nodig om de 106 jaar oude spoorbrug over het Schiffahrtkanal bij Duisburg weg te halen en de nieuwe 110 meter lange spoorbrug op zijn plek te zetten. De Violettebrücke is één van de vier spoorbruggen die vlak naast elkaar over het kanaal liggen en was aan het einde van zijn levensduur. Voor Wagenborg Nedlift, een gevestigde naam in Nederland en Duitsland als het gaat om het verplaatsen van grote objecten en industriële installaties, zijn dergelijke projecten nooit een routineklus. “Elk werk heeft zijn eigen uitdagingen.”

De oude brug wordt van de landhoofden gelicht.

Die uitdaging begon met het verwijderen van de oude 60 meter lange vakwerkbrug en de 20 meter lange aanbrug. Alwin Schuitema, uitvoerder voor Wagenborg Nedlift en verantwoordelijk voor de operationele leiding: “De aanbrug hebben we weggetakeld met twee mobiele kranen vanaf het land. Daarna is een ponton van Wagenborg Sleepdienst ingevaren met daarop een SPMT trailer met een containersupport. Het ponton werd onder de brug gepositioneerd en met trailerhydrauliek en ballasttechniek konden we de 300 ton zware brug computergestuurd van de landhoofden lichten. Daarna was het een kwestie van 90 graden draaien en tien meter afvijzelen met het JS250 boxvijzelsysteem. Voordat we de brug weg konden varen, moesten we de bovenkant met snijbranders verwijderen, anders paste het gevaarte niet onder de bruggen over het kanaal.”

Ponton met boxvijzelconstructie staat klaar voor het opvangen van de nieuwe brug.

Gefaseerd

Op de plek waar de oude brug aan land is gezet, plaatste Wagenborg een nieuwe configuratie van materieel voor het plaatsen van de nieuwe brug op het ponton om die vervolgens naar de bouwlocatie te varen. De nieuwe 900 ton zware brug lag al compleet afgebouwd naast het spoor klaar voor het landhoofd. Schuitema: “Voor het plaatsen van deze nieuwe brug is een gefaseerd plan gemaakt om de brug over ondersteuningsconstructies naar de overkant te trekken met een zelf ontwikkeld systeem. Daarvoor plaatsten we op het land een dubbele SPMT met daarop een Modular Support System geplaatst met het schuifsysteem. Op het ponton stond een boxvijzelconstructie waar de brug in stappen over teflonblokken naartoe is getrokken. Dat gebeurde langzaam en in stappen door de brug een stuk te verschuiven en over te pakken. Nadat de brug de juiste positie bereikte, is deze in een parallelle beweging van de SPMT en het ponton boven de landhoofden gemanoeuvreerd en op zijn eindbestemming gezet. Deze hele operatie duurde ongeveer vier dagen.”

De nieuwe Violettebrücke ligt naast vier andere spoorbruggen.

Goede voorbereiding

Wagenborg kan beschikken over een enorm arsenaal aan materieel en ervaren personeel. “Aan zo’n klus als bij Duisburg gaat uiteraard heel wat voorbereiding vooraf”, vervolgt Schuitema. “Dat begint met de engineering en de logistiek en gaat door tot op het kleinste detailniveau, zoals het ballastplan voor de pontons om de gewichtsverplaatsingen te compenseren. We werken daarbij nauw samen met onze collega’s van Wagenborg Sleepdienst. Met een goede voorbereiding zorgen we dat we al op elkaar zijn ingespeeld als we op het werk aankomen. We blijven ook continu doorontwikkelen aan ons materieel. Zo zijn het Modular Support System en het schuifsysteem die bij de Violettebrücke zijn ingezet, door onze eigen engineers ontwikkeld. In Duitsland weten ze onze kennis, ervaring en mogelijkheden te waarderen, gezien de vele mooie opdrachten die we hier mogen uitvoeren. In Nederland zijn we ook actief, maar minder met brugverplaatsingen. Dat kan nog veranderen, we zijn immers uitstekend toegerust om in waterland Nederland mooie werken neer te zetten.”   

Vijzelen van de nieuwe brug op een ponton.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details