Platform over beton en staal in de bouw
De symbolische spoorbrug is vervangen door ’s werelds eerste netwerkboogbrug
De brug werd geassambleerd aan de Duitse zijde.

De symbolische spoorbrug is vervangen door ’s werelds eerste netwerkboogbrug

Slimme oplossing om complete structuur te verplaatsen bespaart tijd en minimaliseert verstoring

De 2.100 ton zware en 180 meter lange brug zal de lijncapaciteit helpen vergroten en de reistijden verkorten door een maximale toegestane snelheid van 120 km/u mogelijk te maken.

Vanwege het gewicht en de lengte van de brug was het gebruik van een kraan niet haalbaar.

Mammoet heeft ruime ervaring met grootschalige bruglanceringen en het gespecialiseerde zware hijsgereedschap om ze als complete structuren te verplaatsen. Dit maakt parallel werk in de voorbereidingsfase mogelijk en bespaart tijd. Daarom werd zij benaderd om de brug veilig en met minimale verstoring te installeren.

Uitdagende en veranderende waterstanden

De brug werd geassembleerd aan de Duitse zijde van de Oder en vervolgens door Mammoet als geheel over de rivier naar de uiteindelijke installatiepositie verplaatst. Koen Brouwers, Project Manager bij Mammoet: “De meeste bruggen worden op hun plaats gevaren met behulp van een combinatie van Mammoet Self-Propelled Modular Transporters (SPMT’s), lanceerplaten en een ponton. Het gebruik van een ponton was hier echter niet mogelijk vanwege de ondiepe en veranderende waterstanden van de rivier. Het gebruik van een grote kraan, die in staat is om lasten met een lange reikwijdte te positioneren, was ook niet haalbaar vanwege het gewicht en de lengte van de brug.” De ingenieurs van Mammoet kwamen daarom met een oplossing die het gebruik van zowel kraan als ponton vermeed. Deze oplossing maakte het mogelijk om ongeacht het waterpeil te werken en maakte de operatie flexibeler, veiliger en efficiënter.

Deze nieuwe, slimme methode kan nu ook worden toegepast bij andere brugprojecten.

Nadat de brug tot 2 meter was opgekrikt en de SPMT’s eronder waren gepositioneerd, werd deze naar de rand van de rivier getransporteerd en over de eerste van de vijf tijdelijke ondersteuningen geplaatst. Vervolgens werd de brug gelanceerd met behulp van een combinatie van speciaal ontworpen lanceerplaten en strengjacks die de structuur horizontaal trokken, totdat deze de volgende tijdelijke ondersteuning bereikte. Dit proces werd voortgezet totdat de brug de overkant van de rivier bereikte. De SPMT’s aan de achterkant van de brug werden vervolgens verwijderd en glijplaten werden geïnstalleerd om de brug naar zijn uiteindelijke positie te schuiven. 

Op dit punt werd de brug overgenomen door klimjacks, waardoor de tijdelijke ondersteuningen verwijderd konden worden en de brug kon worden neergelaten tot zijn uiteindelijke rusthoogte. Ongeveer 45 vrachtwagenladingen gespecialiseerd zwaar materieel werden gemobiliseerd voor dit project, inclusief 96 aslijnen van SPMT’s, 26 lanceerplaten, 10 klimjacks en 2 strengjacks.

Draaiende platen

Een van de belangrijkste overwegingen bij elke bruglancering is het risico op vervorming van de structuur tijdens het lanceringsproces, en dit vormde een grote uitdaging voor het ingenieursteam. Om dit op te lossen, werden tijdelijke ondersteuningen met hydraulische cilinders gebruikt aan de kadekanten en in het water, evenals gemodificeerde lanceerplaten. Jack van der Vloet, Lead Engineer bij Mammoet: “Het is een grote brug en windbelastingen moesten worden overwogen. Het heeft een grote doorbuiging, dus de lanceerplaten moesten worden aangepast. Normaal gesproken draaien ze in twee richtingen. In dit geval echter moesten ze 360 graden draaien. Dit gaf ons altijd volledige controle over de operatie.”

Het volledige schuifmateriaal moest worden aangepast om de operatie technisch uit te voeren. Dit betekende dat alle lanceerplaten werden voorzien van een bolvormige lager zodat ze in alle richtingen konden worden bewogen. Tijdens de lancering werd het gewicht op elke toren en cilinder gecontroleerd om een soepele en veilige werking te garanderen. Vanwege de grootte van de brug moesten alle beschikbare lanceerplaten die Mammoet Europe op voorraad had, worden gebruikt. Dit was een technische en logistieke uitdaging, maar gemakkelijk te hanteren dankzij de omvang en het netwerk van Mammoet.

Deze brug over de Oder is ’s werelds eerste netwerkboogbrug.

Nieuwe methode voor succes

Infrastructuurprojecten zijn cruciaal om groeiende bevolkingen en economieën te ondersteunen en naarmate steden drukker worden, worden deze projecten uitdagender. De ervaring van Mammoet in grootschalige brugprojecten en technische mogelijkheden om bruggen als complete structuren te verplaatsen, maakt parallel werk in de voorbereidingsfase en tijds- en verstoringbesparingen mogelijk. Uwe Richter, Senior Sales Manager bij Mammoet: “Het is erg belangrijk om Mammoet in een vroeg stadium te betrekken om de voorbereidingsfase te ondersteunen met technische en haalbaarheidsstudies. Op deze manier kunnen we de verschillende uitvoeringsopties onderzoeken en samen met de klant de beste oplossing bepalen.”

In vergelijking met andere brugprojecten waarbij kranen of pontons worden gebruikt, gebruikte Mammoet een andere methode met aangepaste lanceerplaten. Deze slimme oplossing kan nu worden aangepast voor andere brugprojecten, waarbij het gebruik van een kraan of ponton niet mogelijk of inefficiënt is.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details