Platform over beton en staal in de bouw
Den haag trekfietsviaduct | Laatste fase bouw  Jan Linzelviaduct bij Den Haag begonnen

Den haag trekfietsviaduct | Laatste fase bouw Jan Linzelviaduct bij Den Haag begonnen

De laatste fase van de bouw van het Jan Linzelviaduct*, de fietsbrug over de A4 bij Den Haag tussen de wijk Ypenburg en Golfbaan Leeuwenburgh, is begonnen. Daarvoor werden deze zomer de overspanningen over de rijksweg en de aanbruggen bij de golfbaan aangelegd.

Het fietsviaduct maakt deel uit van het Trekfietstracé, een snelle fietsroute tussen Ypenburg en Den Haag-centrum. “De stalen fietsbrug is circa 335 meter lang, 6,5 meter breed en beschikt over een fiets- en voetpad”, zegt Johan Peek, projectleider bij Dura Vermeer Infra Regio Zuid West, dat de bouw realiseert. “Het viaduct over de A4 sluit aan op de reeds bestaande coupure in de geluidswal bij Ypenburg en loopt door tot aan Golfbaan Leeuwenbergh in de Haagse Vlietzoom.” 

De brugdelen zijn gedeeltelijk over de weg vervoerd met speciaal zwaar transport.

 

Constructie

De brug bestaat uit een stalen bovenbouw die op zes prefab betonnen pijlers en twee betonnen landhoofden rust. De bovenbouw is samengesteld uit negen losse brugdelen die bij Hillebrand ASK Romein in Zeeland zijn gemaakt. Vier brugdelen vormen vanaf augustus 2019 de twee hoofdoverspanningen over de A4; de andere vijf brugdelen vormen de aanbruggen langs de golfbaan. De grootste overspanning boven de rijksweg tussen de pijler en het landhoofd bij Ypenburg is 85 meter. Hiervoor werden twee brugdelen van 54 en 31 meter tegen elkaar aan gelegd. De aanbruggen aan de zijde van de Vlietzoom hebben overspanningen van 35 meter. Daar worden de brugdelen rechtstreeks op de prefab betonnen pijlers geplaatst. Het vasthoudpunt van de brug bevindt zich aan de Ypenburgse kant. De slanke staalconstructie bevat om de 3,8 meter dwarsschotten met doorgaande troggen en een huid van 10 millimeter dik staal. 

Nauwe samenwerking Dura Vermeer en Hillebrand bij realiseren trekfietsviaduct.

 

Naadloos

Peek: “Alle brugdelen worden constructief aan elkaar gekoppeld zodat er over de hele lengte geen dilatatievoegen zijn. Met uitzondering van één voeg aan de Vlietzoom die het in- en uitzetten als gevolg van temperatuurwisselingen (tot 35 centimeter) moet opvangen. De rest is naadloos aan elkaar bevestigd waardoor minder onderhoud nodig is.”

Zo min mogelijk hinder

Een uitdaging was dat de bouw zo min mogelijk hinder mocht geven. Daarom is ervoor gekozen om de stalen brug niet op locatie te maken, maar bij Hillebrand. Om de vier elementen over de hoofdrijbanen en parallelbanen van de A4 te kunnen aanbrengen, moesten ze vanuit Zeeland naar Den Haag getransporteerd worden. Eerst per schip naar Schiedam en van daaruit met speciaal wegtransport naar Den Haag. Peek: “Daarvoor moest de A4 afgesloten worden. Tegelijk konden we dan ook 750 tons kranen plaatsen die de brugdelen op hun plek moesten hijsen.” 

Twee hoofdoverspanningen van elk 85 meter.

 

Uit het zicht

Een andere uitdaging is dat Golfbaan Leeuwenbergh het viaduct ‘in de achtertuin’ krijgt. “Om de spelvreugde van de leden te garanderen, hebben we een tijdelijke tee (afslagplaats) aangelegd zodat wij ruimte hadden om de brug te realiseren. Door het aanbrengen van een grondwal (20.000 m³) blijft de fietsbrug zoveel mogelijk uit het zicht. En door deze te voorzien van beplanting gaat de grondwal mooi op in de omgeving. Eind september 2019 plaatsten we de aanbruggen, die op dit moment gekoppeld worden. Binnenkort starten we met het herinrichten van de golfbaan en de grondwal, om in het voorjaar van 2020 te kunnen opleveren.”    ν  

* Jan Linzel was de oudste Nederlandse Luchtmachtveteraan en de laatste Nederlandse jachtvlieger die in de meidagen van 1940 vanaf vliegveld Ypenburg meestreed tegen de Luftwaffe. Hij overleed in mei 2019.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details