Platform over beton en staal in de bouw
Kieldrechtsluis, Antwerpen | Meer bedrijfszekerheid voor bruggen in de haven van Antwerpen

Kieldrechtsluis, Antwerpen | Meer bedrijfszekerheid voor bruggen in de haven van Antwerpen

De opening van de Kieldrechtsluis betekende een meerwaarde voor de Antwerpse haven en ons land in het algemeen. Alhoewel er in de originele bouwaanvraag vier bruggen voorzien waren, werden er slechts twee effectief gebouwd. Ook de spoorinfrastructuur was nog niet in orde, waardoor enkel intern transport tussen de haventerminals mogelijk was. De THV Kieldrechtbruggen bouwde en installeerde nu onder de leiding van de afdeling Maritieme Toegang de twee resterende bruggen om zo de doorstroom van verkeer en scheepvaart in de haven te verbeteren.

maritieme-toegang-3_mg_1801-kopieren

De beide brugkelders waren wel al in de eerste fase gebouwd. De grootste uitdaging lag erin om de bruggen in te passen in die kelders.

 

Op 10 juni 2016 werd de Kieldrechtsluis plechtig ingehuldigd. Deze was – en is vandaag nog steeds – qua volume de grootste sluis ter wereld: 500 meter lang, 68 meter breed en 17,8 meter diep. Maar hoe gigantisch de afmetingen ook zijn, de bouw moest tot in de kleinste details nauwkeurig gebeuren: de twee sluisdeuren per ‘hoofd’, de sluiskolk, elf gebouwen, twee basculebruggen, vier brugkelders, maar ook de mechanismes om deuren en bruggen te openen en te sluiten.

“Dankzij de Kieldrechtsluis kon de Antwerpse haven een gepast antwoord bieden op de schaalvergroting in het scheepvaartverkeer en zo haar positie in Europa versterken”, zegt Sofie Nullens, projectleider bij de dienst Maritieme Toegang. “We beheren en exploiteren de maritieme toegangswegen tot de Vlaamse zeehavens en de kunstwerken en eigendommen die erlangs liggen. We zorgen ook voor de aanleg en het onderhoud van de basisinfrastructuur in de zeehavens, zoals de sluizen, dammen, staketsels, spoorwegbermen en groenschermen, met inbegrip van de ontsluitingswegen van en naar het havengebied.”

Kieldrechtsluis vervolledigd met twee bruggen

Om de verkeersdoorstroming nog verder te verbeteren, maar zeker ook om problemen te vermijden bij een probleem of onderhoud aan één van de bruggen, werd beslist om de twee resterende basulebruggen te bouwen en te installeren. “In de originele bouwaanvraag waren vier bruggen voorzien. Op elk sluishoofd zouden telkens een wegbrug en een gemengde spoor-/wegbrug gebouwd worden. De twee gewone wegbruggen kwamen er echter niet, maar de brugkelders werden wel voorzien”, geeft Nullens aan. “De opdracht luidde nu om de twee ontbrekende wegbruggen te bouwen en operationeel te maken: één op elk hoofd en telkens net naast de bestaande bruggen. Elke brug is 100 m lang, 15 m breed en 21 m hoog, weegt 1.500 ton en heeft twee rijstroken.”

maritieme-toegang-2_mg_1804-kopieren

De bruggen werden heel nauwkeurig op de bestaande kelders geïnstalleerd. Het was een echt huzarenstukje om beide bruggen te transporteren en op de juiste plaats te krijgen.

 

Een heel uitdagend project

Dit project was er één vol uitdagingen. De grootste lag erin om de bruggen in te passen in de bestaande kelders. Daar was immers maar enkele centimeters speling. Bovendien moesten de bruggen in één stuk op een ponton van de werf in het Kluizendok in Gent naar het Deurganckdok getransporteerd worden.

maritieme-toegang-4-pat_7351-kopieren

Na de installatie kreeg de THV Kieldrechtbruggen drie weken voor de complete montage, waarna de bruggen in verticale positie gezet werden, tot ze in de zomer in gebruik genomen worden.

 

“Toen het ponton aan het dok aankwam, moesten de bruggen eerst 90° gedraaid worden, want voor het evenwicht lagen ze er in de lengte op. Daarvoor werd een self-propelled modular transporter met zestig assen en tweehonderdveertig wielen gebruikt”, licht Nullens dit huzarenstukje toe. “Op 8 april werd de Arenbergbrug naast de bestaande Prosperbrug geïnstalleerd. De brug werd eerst omhoog geduwd tot ze boven de kaaimuur kwam. Daarna voer het ponton in de kolk naar de plaats waar de brug moest komen en eenmaal ze nauwkeurig gepositioneerd was, liet het team ze zachtjes zakken. De Sint-Annabrug werd op 11 april volgens hetzelde procédé naast de Ketenisbrug geplaatst.”

Na de installatie kreeg de THV Kieldrechtbruggen drie weken voor de complete montage, waarna de bruggen in verticale positie gezet werden, tot ze in de zomer in gebruik genomen worden.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details