Platform over beton en staal in de bouw
Verleng de levensduur van beton, waardeer ’t, repareer ’t
We zullen met het juiste onderhoud de levensduur van veel constructies moeten verlengen om Nederland draaiende te houden. (Beeld: Storm Visual Solutions)

Verleng de levensduur van beton, waardeer ’t, repareer ’t

Noordelijke BetonReparatieMiddag 

Onderhoud van beton is niet alleen een heel duurzame manier om met gebouwen en kunstwerken om te gaan, het is een onmisbare component in de enorme opgave waar Nederland de komende decennia voor staat. Vooral als het gaat om het vervangen en verbeteren van betonconstructies in onze gebouwde omgeving. Veel kunstwerken raken op leeftijd en de belastingen die ze ondergaan, zijn veel zwaarder dan waarvoor ze ooit zijn ontworpen. Alles vervangen is simpelweg niet mogelijk, daarvoor zijn onvoldoende geld, menskracht en middelen beschikbaar. We zullen met het juiste onderhoud de levensduur van veel constructies moeten verlengen om Nederland draaiende te houden. 

In het BetonOnderhoudsPlatform (BOP) werken vijf organisaties uit de onderhoudsbranche samen om technische oplossingen, kennis en inzichten over het verlengen van de levensduur van beton te delen. Op  21 maart, tijdens de door de BOP georganiseerde 16e Noordelijke BetonReparatieMiddag in Zuidwolde, zal dat ook gebeuren. 

Beton is wereldwijd en ook in Nederland één van de meest gebruikte bouwmaterialen. Vooral in de bouwgolf (na 1960) is er een enorm aantal kunstwerken en constructies neergezet, met een geplande levensverwachting tot wel honderd jaar. Door de inwerking van corrosieve (strooi)zouten, meer verkeer, vrachtwagens en recentelijker de elektrificatie van voertuigen zal echter veel eerder vervanging of reparatie nodig zijn (zie ook de artikelen hierna over Rijkswaterstaat en het onderzoek naar wapeningscorrosie). BOP stelt dat de opgave waar we voor staan, erg lastig wordt als er niet meer aandacht komt voor onderhoud. Bovendien moeten we met de deadlines van 2030 en 2050 (energieneutraal en klimaatneutraal) in het verschiet overstappen van een lineaire economie naar een circulaire economie. Het verlengen van de levensduur van betonconstructies kan daar een substantiële bijdrage aan leveren. Immers, hoe langer een constructie op een kwalitatief topniveau kan worden behouden, hoe minder nieuw beton er nodig is.

Corrosie is de grootste oorzaak van betonschade.

Beton Onderhoudsplatform

In BOP werken vijf organisaties samen die de hele keten van betononderhoud en reparatie vertegenwoordigen. Zij hebben één missie: samen de beste zijn op het gebied van betonreparatie en de markt daarvan laten profiteren. De branchepartijen, die zich verderop in deze
editie nader presenteren, zijn:

  • Vakgroep van gecertificeerde Beton Reparatiebedrijven (VBR);
  • Vereniging van Adviseurs op het vakgebied van Beton Onderhoud en -Reparatie (VABOR);
  • Vereniging Leveranciers van Betonreparatie en Beschermingsmiddelen (VLB);
  • KB Kenniscentrum (experts op het gebied van kathodische bescherming);
  • Stichting Opleiding tot BetonreparatieSpecialist (OtBS).

De rol van BOP bestaat uit het bewaken van het gezamenlijk belang van de branchepartijen en het communiceren met de buitenwereld van de kracht die deze samenwerking representeert. Die kracht bestaat uit de gehele keten, van adviseurs en andere experts tot leveranciers, betonreparateurs en opleiders, die constructief samenwerkt met een gemeenschappelijk doel: kennisdeling over betononderhoud naar een hoger plan tillen.

Ondertussen groeit de vraag naar betononderhoud. Opdrachtgevers en beheerders willen, vaak noodgedwongen, de levensduur van betonnen constructies verlengen. Dat is een uitdaging, want voor objecten waarvan de houdbaarheidsdatum is ‘verlopen’ en die voor onderhoud in aanmerking komen, is vaak onvoldoende geld beschikbaar. Bovendien liggen kennis en vakmanschap niet altijd voor het oprapen. Aan BOP de taak om aan te tonen dat onderhoud en reparatie de levensduur van de constructie écht positief beïnvloeden. 

BetonReparatieMiddag 

Op 21 maart wordt de 16e editie georganiseerd van de Noordelijke BetonReparatieMiddag (NBRM).  Wim Jansen, toen al actief in de reparatiebranche, was de drijvende kracht achter de eerste vijftien edities. “Die eerste keer was in 1992 te Westerbork. Als bestuurslid van de Betonvereniging wilden we vanuit Kring Noord de belangen van onze regio beter behartigen. Events en kennissessies van de Betonvereniging waren altijd in West-Nederland. Vanwege de afstanden en de kosten gingen weinig leden uit het noorden daarnaartoe. Daarom is destijds het initiatief genomen voor de eerste NBRM. Dat er behoefte aan was, blijkt uit het feit dat dit tweejaarlijkse evenement al 32 jaar goed bezocht wordt.” Vorig jaar is voor het eerst – met succes – door het BetonOnderhoudsPlatform ook een Zuidelijke BetonReparatieMiddag georganiseerd.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details